• Gespreid betalen via
  • Gratis verzending boven de €100
  • Gratis retourneren binnen 14 dagen

Hoe wordt een handpan gemaakt?

De productie van een handpan is een uiterst ingewikkeld en complex process waarbij ambacht, kennis en geduld  samenkomen tot een bijzonder product. Het is onmogelijk om diep in het process en de technieken te duiken maar we kunnen het process wel enigszins beschrijven. Hetgeen dat het maken van een handpan extra moeilijk maakt is dat het jaren lange training kost voor het creeeren van het juiste spiergeheugen waarme je voelt en weet waar en met welke kracht je moet slaan tijdens het stemmen.

Als je lieverd kijkt dan leest kan je onder de how-to-make-a-handpan tekst, ook onze productie video bekijken.

  1. Materiaalkeuze: Het staal dat het meest gebruikt wordt is roestvrij staal, emberstaal en genitreerd staal. Elk staal kent z’n eigen persoonlijke eigenschappen. Genitreerd staal kent een kortere galm en resoneert minder. Dat betekent dat de klank zich behoudt tot de plek van aanslag. Roestvrijstaal resoneert en galmt veel meer dan genitreerd staal en is daardoor ook de grotere favoriet. De lange galm maakt het makkelijker om handpan te spelen aangezien de prachtige klanken langer doorklinken. Met genitreerd staal zal je eerder geneigd zijn om sneller te willen spelen. Embersteel heeft ook weer zijn eigenklank maar verschilt maar weinig met roestvrij staal als je het ons vraagt. Eenmaal je keuze gemaakt voor materiaal is het erna tijd voor de plaatsing van de noten.
  2. Indeling van de toonvelden : Afhankelijk van je toonladder en de keuze van het aantal noten dat je op de handpan geplaatst wilt hebben worden de noten gepositioneerd. De positie van de noten en welke kant ze oprichten zal mede bepalen hoe de noten op elkaar reageren bij het bespelen ervan.
  3. Vormgeven van de centrale noot (Ding) en dimpels: De centrale noot (Ding) en de dimpels, de gaten in de toonvelden, worden gevormd met behulp van een hoge-druk pers. Deze gecontroleerde druk geeft de handpan zijn karakteristieke vorm en klank. Met behulp van een hydraulische handhamer worden de toonvelden gevormd en in het materiaal geramd. De vorm en plaatsing van elk toonveld dragen bij aan de resonantie en klankkwaliteit van het instrument.
  4. Fijnstemmen van de toonvelden: Nadat de toonvelden zijn gevormd, gaat de stemmer over op het fijn stemmen. Dit delicate proces wordt met de hand uitgevoerd, waarbij de stemmer gebruikmaakt van zijn gehoor en ervaring om elke individuele toon nauwkeurig af te stemmen. De stemmer maakt vaak gebruik van een speciale app om de exacte frequentie van elke noot te meten. Hierdoor kan de stemmer de voortgang volgen en aanpassingen maken om ervoor te zorgen dat de handpan perfect gestemd is volgens de gewenste specificaties. Het samenspel tussen ambachtelijke vaardigheid en moderne technologie resulteert in een handpan met een uitgebalanceerde en harmonieuze klank.
  5. Ovenproces en meerdere stemrondes: Na de initiële stemrondes gaan de schelpen de oven in. Het verwarmingsproces leidt tot een lichte ontstemming van sommige noten, waarna het instrument opnieuw wordt gestemd naar de gewenste frequentie. Dit proces van verhitten en fijntunen wordt herhaald in meerdere stemrondes. Hierdoor wordt het instrument stabieler en het staal gehard.
  6. Verlijmen van de schalen: Na de stemrondes worden de schelpen verlijmd. De lijm heeft enkele dagen nodig om volledig te drogen. Na het drogen ondergaat het instrument opnieuw stemrondes om ervoor te zorgen dat de verbindingen stabiel zijn en dat de gewenste klank behouden blijft.
  7. Assemblage: De afgewerkte schelpen worden samengevoegd tot één geheel, waarbij speciale aandacht wordt besteed aan de juiste positionering en bevestiging voor een evenwichtige resonantie.
  8. Afwerking en bescherming: Het oppervlak van de handpan kan, indien gewenst, worden behandeld met coatings of beschermende lagen om corrosie te voorkomen. Eventuele artistieke of decoratieve afwerkingen kunnen ook worden toegevoegd.
Winkelwagen